Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Koszyk

Twój koszyk jest pusty
Mężczyzna śpi na plecach

Po co nam sen?

Data:

Kategoria: Porady dotyczące snu

Podczas normalnego dnia, nasze mózgi odbierają ogromne ilości informacji. Wszystkie wydarzenia, obrazy i doświadczenia muszą zostać przetworzone i zachowane Dowiedz się po co nam sen i dlaczego tak ważne jest, żeby dobrze się wysypiać.

Dlaczego musimy spać?

Położyć się spać do łóżka zmęczonym, wyspać się i obudzić wypoczętym – czy może być coś lepszego?

Nie wyspanie się powoduje, że cały dzień ziewamy, nie mamy siły, jesteśmy rozdrażnieni i mamy dyskomfort w ciele. Więcej niż kilka słabo przespanych nocy bardzo negatywnie wpływają na nasze ogólne samopoczucie.

Jak do tego nie dopuścić i dlaczego tak bardzo potrzebujemy snu, żeby mieć fajne życie? Co oprócz odpoczynku daje nam sen?

Przyjrzymy się różnym aspektom snu i tego jak wpływa na nasze życie.

Sen tworzy wspomnienia

To, że snu nie można lekceważyć to jasne. Oczywistością jest, że dzięki spaniu odpoczywamy, ale to nie jedyna zaleta snu.

Sen jest bardzo ważny w kreowaniu wspomnień. Podczas normalnego dnia, nasze mózgi odbierają ogromne ilości informacji. Wszystkie wydarzenia, obrazy i doświadczenia muszą zostać przetworzone i zachowane. To wszystko dzieje się w nocy, kiedy nasze mózgi są na „zwolnionych obrotach”. Podczas kiedy my śpimy, w naszych głowach odbywa się wędrówka wszystkich informacji zdobytych w ciągu dnia z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej.

Sen pomaga w nauce

To, że sen pomaga w nauce nie wydaje się odkrywcze i słyszymy to od najmłodszych lat. Czy jednak przyszło Ci kiedyś do głowy dlaczego tak jest?

Każda nowa informacja dostarczona do mózgu, żeby została na stałe w pamięci, musi być przetworzona (czyli przejść do pamięci długotrwałej). Wiemy już, że ten proces najszybciej zachodzi w czasie spoczynku mózgu. My śpimy, więc nie dostarczamy żadnych nowych informacji. Mózg może się „zająć” tymi, które już nagromadziliśmy. Co więcej, musimy być w stanie przywołać tą informację, wspomnienie. Dotyczy to zarówno nauki nowych słówek, nowego przepisu na obiad lub nowej umiejętności.

Sen sprawia, że rośniemy 

Nasze ciało potrzebuje dużo czasu, żeby wytworzyć i wzmocnić mięśnie, zagoić ubytki i odbudować tkanki. W ciągu aktywnego dnia w naszym organizmie tworzą się mikroubytki, które regenerują się w czasie odpoczynku. Podczas kiedy śpimy, nasze ciała „przywracają” to co straciły podczas całego dnia. Sen to tak naprawdę czas, kiedy w naszym organizmie zachodzi wiele odnawiających i wzmacniających procesów. To dlatego powinniśmy najwięcej spać kiedy jesteśmy dziećmi i rośniemy.

Sen oszczędza naszą energię 

Kiedy śpimy zmniejszamy zużycie nasze energii: spada temperatura ciała spada i zapotrzebowanie na kalorie. Dzisiaj to już nie jest takie ważne, bo rozwój cywilizacyjny wiele ułatwił, ale kiedyś ludzie nie mogli sobie pozwolić na marnowanie energii. Dlatego, kiedy nocą polowanie na jedzenie było trudniejsze niż w ciągu dnia, prehistoryczni mieszkańcy ziemi chodzili na bardzo długie drzemki. Nie było energii elektrycznej, więc wykonywanie większości czynności była niemożliwa po zachodzie słońca.

Jak fazy snu wpływają na naukę i odpoczynek?

Podczas jednego cyklu snu, przechodzimy przez różne jego fazy. Zaczynamy od lekkiej, przechodzimy do głębokiej i ostatniej - fazy REM (rapid eye movement). To właśnie w niej dzieje się wiele naszych snów. Różne fazy snu odgrywają różną role w budowaniu wspomnień i uczeniu się. W dziedzinie badania snu jest jeszcze wiele niewiadomych, ale wydaje się, że w fazie REM dzieją się najważniejsze procesy dotyczące nauki i przechowywania wspomnień. Z dotychczasowych badań można wywnioskować, że zdolności ruchowe zależą od ilości lekkiej fazy snu. W fazie głębokiej najlepiej odpoczywamy, a nasz mózg pracuje najmniej

Doceń jak ważny jest sen 

Oprócz nauki, wspomnień i regeneracji, sen ma również bardzo pozytywny wpływ na nasz system immunologiczny, zdrowie psychiczne, utratę wagi i wiele innych aspektów naszego życia. To chyba wystarczające powody, dla których warto przestrzegać czasu na odpoczynek.

Jeśli masz długotrwałe problemy ze snem, najlepiej zgłosić się do specjalisty, który pomoże znaleźć rozwiązanie tego problemu.