Koszyk

Twój koszyk jest pusty

Koszyk

Twój koszyk jest pusty
Osoba zakrywająca głowę poduszką

Gdy hałas przeszkadza w zasypianiu

Data:

Kategoria: Zdrowy sen

Tag: sen, bezsenność

Kap, kap… Powoli sączą się krople wody w kranie. Nie zauważyłeś tego w ciągu dnia, ale teraz, kiedy nadszedł czas na sen, dźwięk kapania robi się uciążliwy. Jeśli tak jest i nawet drobny hałas uniemożliwia ci zasypianie, możesz mieć problem z nadwrażliwością na hałas. Twoja zdolność do zasypiania jest również zakłócana przez chrapanie partnera.

Wszyscy reagujemy inaczej na różne rodzaje hałasu. Podczas gdy hałas uliczny może nie przeszkadzać mieszkańcom miast, odgłos pracujących silników i dźwięk klaksonu może być uciążliwy dla mieszkańca wsi.

Niestandardowe odgłosy, takie jak głośna impreza u sąsiada, wybudzą większość ludzi, i na szczęście to samo odnosi się do dźwięku alarmu dymu, nawet jeśli mocno śpisz.

Okazuje się, że również cisza może być wyzwaniem dla niektórych osób. Jeśli jesteś przyzwyczajony do jakiegoś dźwięku w otoczeniu i go zabranie, również możesz mieć problem z zaśnięciem.

Zatem zarówno rodzaj, poziom hałasu i osobiste preferencje mają znaczenie. Hałas jest najbardziej uciążliwy tuż przed pójściem spać i kiedy przechodzisz przez lżejsze fazy snu. Oto 4 wskazówki:



1. Wycisz sypialnię

Zamknij okna i ogranicz hałas z zewnątrz. Wycisz podłogę kładąc na niej dywan oraz zasłony w oknach. Pomoże to zmniejszyć hałas z zewnątrz i reszty domu. Pamiętaj, aby wyłączyć całą elektronikę przed pójściem spać, aby uniknąć szumów i sygnałów dźwiękowych.

2. Muzyka relaksacyjna i biały szum

Jeśli nie możesz kontrolować hałasu wokół siebie, spróbuj zastosować zatyczki do uszu. Są niedrogie, a po pewnym czasie przyzwyczajasz się do nich - po prostu upewnij się, że są miękkie i elastyczne. Będą wyciszać hałas wokół ciebie, abyś mógł zasnąć.

Jeśli nie pomogą, spróbuj pobrać aplikację z białym szumem. Biały szum może blokować odgłosy otoczenia i zapewnia nieprzerwane, kojące dźwięki, które mogą pomóc zasnąć. Załóż słuchawki, otwórz aplikację i niech uspokajające dźwięki poprowadzą cię do krainy snów.

Jeśli biały szum nie jest dla ciebie, to wypróbuj znajomych dźwięków. Morskie fale uderzające o skały, padający deszcz lub liście szeleszczące na jesiennym wietrze. Możesz znaleźć liczne aplikacje na smartfony, które pomagają w zasypianiu.

3. Nie pozwól by hałas Ci przeszkadzał

Skupianie się na hałasie pogorszy problem i spotęguje irytacje. Zamiast tego zaakceptuj dźwięku wokół siebie i świadomie je zignoruj. Rozpoznaj hałas, zaakceptuj swoje myśli, swoje fizyczne odczucia i swoje otoczenie.

4. Rozluźnij umysł i ciało

Kluczowe znaczenie ma oddychanie. Skoncentruj się na rytmicznym oddechu, który pomoże odwrócić uwagę od hałasu. Spróbuj skoncentrować się na własnym oddechu i ruchach klatki piersiowej przy każdym wdechu i wydechu.

Nawet hałasy, które nie budzą cię całkowicie, mogą negatywnie wpłynąć na jakość snu. Mózg nadal rejestruje i przetwarza dźwięk podczas snu, a hałas może wywoływać niepokój, nawet jeśli nie obudzisz się w pełni. Te przerwy mają wpływ na jakość snu, więc jeśli masz problemy ze snem przez dłuższy czas, porozmawiaj z profesjonalistą. Śpij dobrze!



Źródło:
https://sleep.org/articles/sleep-in-noisy-environments/
https://www.ressleep.com.au/articles/having-trouble-sleeping-due-to-noise-tips